Exportering av industrins produkter till andra länder

Globaliseringen är rörligheten för människor, produkter, tjänster, kulturella sedvänjor och kapital över gränserna. En av dess stora effekter är tillväxten av global handel och investeringar och den därav följande integrationen av industrier. En av dess andra effekter är ökningen av gränsöverskridande samverkan och konkurrens.

Globalisering innebär en ökning av graden av internationella rörelser och transaktioner. En av globaliseringens stora effekter är det ökade samspelet och samarbetet mellan olika länder och grupper av människor över gränserna. Detta ökade ömsesidiga beroende leder till utbyte av teknik, forskning och praxis. Dessa gemensamma metoder och forskning har lett till globaliseringen av industrin, förflyttning av globala leveranskedjor och produktion. En av de främsta orsakerna till den ökade globaliseringen av industrin är den internationella marknaden blir en mycket större plats, där nya ekonomiska möjligheter och marknader uppstår varje dag. Resultatet är att skapa mer specialiserade arbetstillfällen och företag över gränserna. I ett nötskal skapar globaliseringen arbetstillfällen hemma för arbetstagare och företag. Det ger också företag möjlighet att arbeta i andra länder.

Affärsuppgörelser över gränser

På grund av den ökade industrin och konkurrensen ökar tillverkningsindustrins andel av BNP, eftersom nya tekniska framsteg möjliggör billigare arbetskraft och material och lägre driftskostnader. Industriproduktiviteten har därför ökat. Tvärtom väljer många konsumenter nu att köpa varor som tillverkas på hemmamarknaden snarare än de som importeras, främst på grund av att de är mer effektiva och tillförlitliga. Som tidigare nämnts har globaliseringen ökat konkurrensen mellan industrin. Därför är de branscher som påverkas mest av globaliseringen de som är mer koncentrerade till ett land. Till exempel påverkas bilar, textilier, kemikalier, livsmedel, skor och kläder av globaliseringen, medan tjänstesektorn påverkas mer eftersom globaliseringen möjliggör mer specialisering inom tjänstesektorn. I takt med att globaliseringen fortsätter att sprida sig kommer industrin att bli mindre nationell, eftersom konkurrensen mellan företag i olika länder kommer att öka och affärsprocesserna kommer att bli mindre lokaliserade. Som sådan kommer det att påverka den internationella marknaden också. Effekt märks också på den internationella marknaden. Många företag har tvingats lägga ut sin verksamhet från andra länder på entreprenad för att kunna behålla konkurrensfördelarna. Det finns många fördelar med outsourcing, särskilt till företag som tillhandahåller billiga tjänster till sina konsumenter.

Globaliseringen har också skapat ett behov av kommunikation. Tidigare var kommunikation mestadels sker via post och förmågan att skicka meddelanden var begränsad till ett visst land, men idag finns det internationella kommunikationstjänster som e-post  som tillåter internationell kommunikation utan att lämna något utrymme för kulturella skillnader. {eller kulturella skillnader i fråga om språk, tid och hastighet för läsning eller skrivning. Den har skapat en efterfrågan på översättning, en tjänst som vanligen tillhandahålls av översättningsbyråer och tolkning.

Globaliseringen av den globala marknaden påverkar också den internationella företagsmarknaden. Om ett företag är framgångsrikt på den internationella marknaden och säljer produkter över hela världen måste det vara i kontakt med den lokala marknaden, eftersom det också måste kunna betjäna den lokala marknaden, vilket innebär att det måste nå den lokala marknaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *